Autorijden

“Het Nieuwe Rijden”, dat is de manier om geld en brandstof te sparen. Door je rijstijl aan te passen aan de techniek van een moderne auto, valt er zo'n tien procent brandstof te besparen. Verder verlaagt zuinig rijden de onderhoudskosten doordat de auto-onderdelen minder slijten.

Wanneer rijd je zuinig met een benzineauto?

  • Schakel zo vroeg mogelijk over naar een hogere versnelling.
  • Rijd zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid met een laag toerental in de hoogste versnelling, waarbij de motor soepel loopt. Dus: tachtig kilometer per uur in de vijfde versnelling, vijftig klimometer per uur in de vierde versnelling.
  • Als je ziet dat je snelheid moet minderen of stoppen voor een stoplicht, laat dan op tijd het gas los, trap de koppeling niet in en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.
  • Zet de motor af bij korte stops, zoals voor een spoorwegovergang of een brug.
  • Controleer de bandenspanning maandelijks. Doe dit als je banden 'koud' zijn: binnen drie kilometer na de start van een rit. De juiste bandenspanning zorgt voor minder brandstofverbruik, betere grip, een langere levensduur en een kortere remweg.

Meer informatie over een zuinige auto kopen vind je op Milieucentraal.

Elektrisch rijden: duurzaam

Uit cijfers van TNO (Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek) van blijkt dat elektrisch rijden zowel bij personen- als beroepsvervoer het beste scoort op klimaat- en milieuaspecten. Deze aandrijving is vergeleken met benzine, diesel, LPG, CNG, groengas, bio-ethanol, GTL (diesel), hybride aandrijving, plug-in hybride en waterstof/brandstofcel.

Well-to-wheel rendement
Tussen de bron van energie (well) en de aandrijving van de wielen (wheel) gaat op verschillende plekken in de keten energie verloren: bij het winnen van de grondstof, bij het fabriceren en transporteren van de brandstof en bij het rijden in de auto. Benzinemotoren zijn inefficiënt tijdens het rijden. Elektriciteit, onder andere nodig voor elektrische auto's en waterstofauto's, wordt weliswaar opgewekt in elektriciteitscentrales, gerekend over de hele keten van well-to-wheel wordt in een elektrische auto ongeveer een derde van de brandstof gebruikt voor aandrijving. Daarmee is een elektrische auto tijdens het rijden circa twee maal zo efficiënt als een benzineauto. Als de accu's van elektrische auto's opgeladen worden met stroom van zonnepanelen of windturbines, dan is het rendement hoger. Het probleem van elektrisch rijden is de hogere aanschafprijs en het bereik van een volle accu. Hybride aangedreven auto’s hebben de voordelen van een benzineauto en de voordelen van een elektrische auto.

Oplaadpunten
Intussen zijn er steeds meer oplaadpunten voor het opladen van de accu’s van elektrische auto’s. In maart 2023 zijn er in Nederland  bijna 125.00  laadpunten met reguliere snelheid, publiek en semi-publiek. En 5.200 snellaadpunten. (bron: rvo.nl)          

Meer informatie over Elektrisch rijden:

Zeeland

In Zeeland is het doel het aantal laadpunten te laten groeien van ruim 1.200 (september 2020) naar 3.000 in 2025 en richting de 10.000 in 2030. (bron: www.zeeland.nl)

Terug naar Verkeer en vervoer