Hoge respons gedichtenwedstrijd Slag om de Schelde

Gepubliceerd op: 11 april 2019 11:12

Voor de gedichtenwedstrijd rond de Slag om de Schelde zijn inmiddels al 35 gedichten ontvangen vanuit de scholen Nehalennia en Odyzee. Dit als resultaat van de eerste zes workshops. Volgende week volgen de laatste vier workshops aan Scalda (Terneuzen en Middelburg), CSW (Middelburg) en Calvijn College (Krabbendijke).

Deze gedichtenwedstrijd getiteld ‘Message in a Bottle’, sluit aan bij 75 jaar Herdenking Slag om de Schelde, die dit jaar in Zeeland groots wordt herdacht. De 10 beste gedichten vormen samen een tentoonstelling, die onderdeel uitmaakt van het startmoment Herdenking Slag om de Schelde in Terneuzen op 31 augustus aanstaande.

Workshop en gedichtenwedstrijd
Auteur Tanja Harpe daagt de leerlingen uit om mee te doen met de gedichtenwedstrijd. Het thema is vrijheid. Veteraan Hans Droppert, verbonden aan het programma Veteraan in de Klas van het Veteraneninstituut, vergezelt haar en deelt zijn ervaring van deelname aan een vredesmissie. Vervolgens wordt aan de leerlingen gevraagd om voor zichzelf op te schrijven in een gedicht wat vrede voor hen betekent.

Slag om de Schelde
Hoewel De Slag om de Schelde in de geschiedenisboekjes niet of nauwelijks aandacht krijgt, is deze in 1944 van doorslaggevend belang geweest in de strijd met Nazi-Duitsland. Op 31 augustus wordt in Terneuzen herdacht dat de Slag om de Schelde 75 jaar geleden heeft plaatsgevonden. ‘Message in a Bottle’ maakt deel uit van deze landelijke herdenking. Er worden ruim 10.000 bezoekers verwacht en landelijke publiciteit via onder andere NPO-televisie en radio.

Organisatie
De gedichtenwedstrijd wordt georganiseerd door ZB| Planbureau en Bibliotheek van Zeeland en maakt deel uit van het programma Four Freedoms door het jaar heen. Rondom de vier vrijheden van Franklin D. Roosevelt worden het hele jaar door evenementen georganiseerd zoals lezingen, concerten en tentoonstellingen. Deze activiteit wordt financieel ondersteund door Provincie Zeeland en Europe Direct.